torstai 31. joulukuuta 2015

Asiakaspalautteita


Arabian Morsian
Ilman asiakkaita ei yksikään yritys tule toimeen. Asiakaspalaute on tärkeää, olipa se sitten hyvää tai huonoa. Ehkä huono palaute on vieläkin tärkeämpää, koska se voi johtaa merkittävään muutokseen toimintatavassa. Omasta kokemuksestani sanoisin, että yritysten on vaikeaa ottaa palautetta vastaan. Helposti loukkaannutaan ja aletaan puolustautua tai sitten ei yksinkertaisesti vastata mitään.

Eräs yritys on jäänyt mieleeni hyvästä asiakaspalautteen käsittelystä. Se on Iittala. Olen useammankin kerran asioinut heidän asiakaspalvelunsa kanssa, ja he ovat vastanneet nopeasti ja todella halunneet ratkaista ongelman parhain päin.
Arabian Sinikka ja Leelo Kontonin leivokset

Lähestyin Designmuseon asiakaspalvelua saadakseni tietoa Arabian Sinikka-astiastosta. Kuten he etukäteen ilmoittivatkin, vastauksen saaminen kestäisi muutaman viikon. Juuri niin kävikin.

Kysyin Sinikan leimaamattomista asioista. Kuten arvelinkin, ne ovat kakkoslaatua ja siksi niitä ei ole leimattu. Kahviastiaston ML-mallin on Arabialle suunnitellut Greta-Lisa Jäderholm-Snellman. Sinikka-koristeen on suunnitellut Olga Osol. Tuotannossa astiat ovat olleet vuosina 1940 - 1957. Kokoerot ja koristeen vaihteleva käsiala selittynevät pitkällä valmistusajalla. Raaka-aineiden laatu ja laaduntarkkailun vaatimukset ovat vaihdelleet tehtaan kapasiteetin ja taloudellisten suhdanteiden mukaan, joten 17 vuoden tuotantoon mahtuu monenlaista versiota tuotteista. Sain vastauksen juuri niihin kysymyksiin, jotka olin esittänytkin ja olin tyytyväinen palveluun. 

Päinvastaiseen sarjaan lasken muutamat lehdet, jotka eivät ole vaivautuneet vastaamaan asiakaspalautteeseeni. Niistä mainitsen esimerkiksi niinkin laadukkaan lehden kuin ET. Ihmettelen, kuinka lehdellä voi tänä päivänä olla varaa kuuntelematta lukijoitaan.



Uusi vuosi, uudet kujeet. Siis tapaamisiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti